2018. december 9., vasárnap

Bükk Odvaskő barlangszállás

Bükk Odvaskő barlangszállás
A túra elkövetve 2018.12.08-09

Az elmúlt téli szezonban már szerettem volna megkeresni az átalakított sziklaüreget.
Akkor Bánkútról indultam a Kék sáv jelzésen, majd a Kék+-re váltottam, és végül a Piros sáv jelzésen mentem szinte a barlangig. 30-50 centiméteres szűz hóban gázoltam időnként és a barlangtól talán 50 méterre lehettem mikor feladtam a keresést. A csúszós ösvényen nem mertem leereszkedni.
Az akkori írásom.

Most egy új útvonalat választottam!
Budapestről a 6 óra 15 perckor Jósvafőre induló autóbusszal Dédestapolcsányig megyek.
Dédestapolcsánytól már batyuval a hátamon lépkedek Mályinka felé. Két kilométer és már Mályinkán vagyok.

Információ morzsák a Bükk lakható barlangjairól.

Volt egy harmadik is, az már természetvédelmi területen van és nem látogatható!



Az időjóslás bejött a mai napra. Budapesttől az egész úton végig esett az eső és most esik. A védettebb, hűvösebb helyeken fagy van, az ónos esőt is eltalálták. Nem vészes, szerencsére nincs jégpáncél, de a léptekkel észnél kell lenni.

 Nincs ugri-bugri!

A Kék sáv jelzésen haladok, mióta leszálltam a buszról.
Pár éve már bejártam ezt a szakaszt, akkor Bánkút felől jöttem.






A Kék sáv és a Kék+ jelzés együtt megy. Nekem most a Kék + az érdekes, a település végén azon kell majd mennem.
A GPS szerint pont 4 kilométert tettem már meg, mikor a két jelzés elválik. Ezt senki ne vegye készpénznek, tudjuk jól, 10%-os eltérés benne van a pakliban! (Legyen 3 655 méter.)
A Csondró-patakig könnyű az út. A jelzések frissen festve, jól láthatók. A terep sem nehéz.



A leveleket, ágakat és a fák kérgét kezdi bevonni a gyilkos jég. Egy egész napos ónos eső egész erdőket képes kidönteni.





 A Csondró-patakot elérve kezd durvulni a helyzet. Egyre több a kidőlt fa.
Jobb oldali kép, a könnyen járható szakasz.





Szegény vadcocit egy kidőlő fa csaphatta agyon.

Több helyen csak a fűrész segít. Szó szerint utat kell vágni.

Ahogy lassan feljebb érek, a patak vize kezd kérgesedni.

 A látvány miatt még pár kép.








És egy nagyon fontos fénykép!


Ezen a nagy fán van a halvány jelzés, mely mutatja a barlangszállás irányát. Már nincs sok hátra, talán száz méter, de az meredek.
Az első képek:




Felértem, szusszanok.









Mi vár rám bent?

 Tágasnak tűnik, balról a kályha maradéka.
 Közelebbről, a rozsdaette kémény is jobban látszik.
 Sokan elcipelik eddig a holmit, a szemetet itt hagyják.
Tényleg k...a nehéz az a műanyag, és összegyűrve is nagy helyet foglal.
 A fekvőhelyek fölött fólia van kifüggesztve, mert becsöpöghet a víz.
Fólia és alatta az ágynak kifeszítette ponyva.

 Jelenleg hat fő tud a kifeszített ponyvákon aludni, de még bőven marad hely másoknak is, azoknak a barlang földjén kell megágyazni.
 Masszív oszlopokat állítottak az ágyaknak, mára kikezdte a nedvesség.

 Az ajtó jobban le volt szigetelve, ennyi maradt belőle.


A kéményt átrágta az idő vasfoga.













 Itt még van hely több ember számára is.
Fölöttünk még vagy 10 méter szikla és némi föld, de a nedvesség átszivárog. Nagyobb esőzés, hóolvadás után pocsolyák is lehetnek a barlangban. Nagyobb csapatnak érdemes ponyvát is vinnie magával.









Így telik a naplementém, majd az estém.







17 órakor már sötét van, bevackolom magamat és alszom. Csak kétszer ébredek meg éjszaka. Kimegyek az éjszakába, felnézek az égre. Káprázatos az égbolt. A levegő hűs, de tiszta. Ragyognak a csillagok.
Reggel 6 óra 30-kor a telefonom ébreszt.

Nem zavaró a meleg hálózsákból kibújni! Úgy saccolom, 10-12 fokkal lehet melegebb a barlangban, mint kint.

A Piros sáv jelzésen megyek Tardonára.
A Piros jelzés az Odvaskő barlang fölött megy. Meredek emelkedő a kusza ösvényeken, de a jelzés könnyen megtalálható.

Aki szeretne ide elmenni, az szánjon egy órát a barlang megtalálására. GPS, telefon nem biztos, hogy elég. Valahogy érezni is kell, hogy hol lehet.
Én most könnyen megtaláltam, de előzőleg a fenti útról érkeztem és egy órás keresés ellenére sem találtam meg.

Nyomvonal
A két nap távja: 13 kilométer
Szintkülönbség: 305 méter

Könnyen teljesíthető túra, nagy élmény.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Brooks Flyer Carved nyereg teszt

  Elnézésedet kérem, technikai gondok miatt a blog megszűnik. A bejegyzés itt elérhető