Az alábbi pár tanácsot túrakerékpárosoknak szánom. Ezek a tanácsok nem feltétlenül jók mindenkinek. Ma már az interneten nagyon sok információ megtalálható. Jók és rosszak is. Olvass, tanulj belőlük és tapasztalj élesben.
Kis leleménnyel gyalogtúrázók is eredményesen használhatják az alábbi ismertetőt.
Kis leleménnyel gyalogtúrázók is eredményesen használhatják az alábbi ismertetőt.
Ezt a kis
,,tudástárat” 2008 körül szedtem írott formába. A
tapasztalatokat 20-25 évnyi jó, vagy kevésbé jó élmények
ihlették. Akkori írásom egyik része!
Most hol tartok?
2017-ben ismét átolvastam a régen írt tanácsaimat, de most sem tudom tökéletesen
összeállítani a felszerelésemet.
Még mindig az elején
vagyok! A felszerelésemből nem tudom mit vigyek magammal!
Szeretném, hogy minden nálam legyen amire szükségem lehet, de nem
akarok sok cuccot cipelni. A kettő együtt nem megy! A túra előtt
már több nappal azon jár az agyam, mit vigyek, mit ne. Aztán
addig halogatom a pakolást, hogy az utolsó pillanatokban szórom
össze.
Mi marad ki a
,,tökéletesen?” összeállított felszerelésből?
Minden, illetve semmi!
A csomag súlyát
szeretném a minimálisra csökkenteni. Talán már kezdem elérni. A
fenéket! (Aztán kiderül, még nagyon messze vagyok tőle) Több
olyan holmi is otthon marad már, melyeket azelőtt vittem magammal.
Időnként, hiányoznak, de hiányuk nélkülözhető.
Gondoljunk őseinkre.
Volt idő, mikor csak egy szinte üres tarisznyát kanyarítottak a
vállukra és több hónapos útra indultak.
Ennyire azért ne
rugaszkodjunk el a jelen civilizált valóságától, legyünk
kényelmesebbek.
(Közben felteszem a
kérdést. Miért ne rugaszkodjunk el a jelen civilizált
valóságától? Legyünk kényelmesek?)
A lista összeállítása
szerintem jó, az apróbb módosításokat mindenki saját igénye
szerint megteszi.
Nálam a kisebb módosítás
(2013-ban) azt jelentette, hogy sikerült beszerezni egy függőágyat,
ami könnyebb a sátornál. (Annál a 2 személyesnél, amit évekig
vittem magammal.)
Persze ennek is vannak
hátrányai. Kevésbé véd, mint a sátor, de jobb a kilátás.
Nincs mindenhol fa ahova fel lehetne kötni, de le lehet tenni a
földre is.
A derékaljat alig tudom
beletenni, így visszatértem a polifoamhoz. Ez könnyebb, de nem
olyan kényelmes. (2015-ben a polifoam helyett ismét beszereztem egy
felfújható derékaljat, jobban szigetel.)
Hol a tuti megoldás?
Olyan nincs. Indulj el és élvezd az utad adta élményeket, pihenj
majd otthon!
Amit továbbra is többre
tartok minden felszerelésnél, a legjobb edzéstervtől, az az elme
ereje. Szellemileg készülj fel a kihívásokra, igyekezz minden
felmerülő problémát a fejedben elképzelni és ezeknek a
megoldását is! Ezeket többször átgondolva már el is indultál
az egyik járható úton.
Olvasd a túraajánlatokat,
élménybeszámolókat, meríts bátran az ötletekből!
Első
többnapos kerékpáros túráimat, túráinkat az ország határain
belül tettem, tettük meg a barátaimmal.
Célunk
teljes egészében az aktív pihenés, a teljes kikapcsolódás, a
teljes függetlenség, és a legteljesebb szabadság kiélvezése
volt. Persze szerepet játszott az is, hogy próbára tegyük
magunkat. ÖNMEGVALÓSÍTÁS!
Az
első utam útvonalát úgy választottam ki, hogy csak a
mellékutakat nézve, minél közelebb az országhatárhoz addig
megyek amíg jól érzem magamat, de 3-4
nap
alatt hazaérjek. A vonatozás eszembe se jutott. Egyedül elég
macerás!
Az
út tervezett végpontja sokszor megváltozott kerékpáros túrám,
túráink során. Alapvetően lusta és kényelmes kerékpárosok
vagyunk, így sokszor nem szálltunk szembe a széllel, inkább
vitettük magunkat. Ezt merem ajánlani! Szinte fáradtság nélkül
lehet 30-60
kilométert
megtenni pár óra alatt. 1
hetes
út esetén 2
napnál
tovább ne tegyük ezt, ha lábon akarunk hazamenni! (Rosszra
fordulhat az idő. Maradhat a szél. Ugyan azon az útvonalon
visszatekerni nagyon unalmas lehet.)
Mi
legyen a CÉL? Rokon, barát, testvérváros, szép természeti
látnivaló, az ország legmagasabb hegycsúcsa, az ország
legmélyebb pontja, nudista strand, vízpart, erdő mélyén csendes
kulcsosház, munkahelyed központja, barátod nyaralója, stb.!
A
CÉLT TE választod ki! Eleinte tanácstalan lehetsz, majd jön a
bőség zavara! Nem tudod melyiket válaszd? Melyikkel járnál a
legjobban? Mindegy hogy döntesz, jól fogsz dönteni! Még most sem
tudsz dönteni? Az öt legszimpatikusabb nevét írd fel egy
papírdarabra, hajtsd össze, dobd őket egy tálba és húzzál ki
hármat. Ebből válaszd ki a számodra legtetszetősebbet! Még most
se tudsz dönteni. Húzz a megmaradt háromból, de már csak egyet!
EZ LESZ A TUTI! Ezt viszont tűzön-vízen keresztül teljesítsd!
De
ne feledd! Ritka eset, hogy az utad során minden a legjobban alakul.
Mindig lehetnek problémák! Ez csak akkor és ott kellemetlen. Mikor
hazaértél, talán arra fogsz a legjobban emlékezni. Pár év múlva
úgy tekintesz rá vissza, mint egy hőstettre!
Ha
pontos útvonaltervet készítettél, akkor már sokat tudsz a rád
váró útvonalról. Már nem csak a leírt vázlatot látod. A
fejedben is összeáll az utad egy-egy szakasza. Néhány szakaszt
magad előtt látsz, tán még a fákat is oda tudod képzelni, a
kanyarokat, a szél suttogását.
Tudod,
hogy merre kell menned, melyik irányba kell kanyarodni, milyen
településeket érintesz, hol lesz a szállásod, stb. Ebben nagy
segítség a Google útvonaltervező emberkéje!
Pár
dolog amire még készülj fel szellemileg! Ezek frusztrálhatják az
ember hangulatát, de ezt nem szabad hagyni! Ha váratlanul ér
valamilyen probléma, nagyon lelombozhatja az ember hangulatát. Mik
lehetnek ezek?
- technikai probléma
- erőnléti probléma
- nem várt időjárás
- a tervezett út elvétése
- éhség, rosszabb esetben szomjúság
- hosszan tartó meredek kaptató
- egészségi probléma
- baleset
- hiányos felszerelés
Ezeket
sorban gondold végig többször is, és azt is, hogy mit tudsz
kezdeni ellenük. Természetesen előrelátással sok minden
kivédhető. Amit lehet, azt védjük is ki!
Technikai
probléma
Indulás
előtt nézzük végig a járművünket, tegyük rendbe. Alapvető
szerszámokat vigyünk magunkkal, és pár kopó alkatrészt is.
(bowden, tartalék belső, defektjavító, világítás, láncjavító,
lánckenőolaj) Nagyobb probléma amit ezekkel nem tudsz megjavítani,
nagyon ritka. Feltételezve, hogy nem a legolcsóbb kerékpárt
vetted meg, mert azokkal még akármi is történhet.
Erőnléti
probléma
Jól
mérd fel az erőnlétedet. Inkább rövidebb távokat tervezz egy
napra, és ha bírod, akkor a szállás elfoglalása után a
környéket fedezd fel. Az is előfordulhat, hogy a terepviszonyokat
becsülted alá. Ekkor ne kapkodj! Ne erőltesd a tempót, mert
kiégeted magad. Mikor alig bírod nyomni a pedált, pedig már a
csörlőző fokozaton vagy, szállj le, és lassan told felfelé a
járgányod. Kevésbé fogsz fáradni. Lassan haladsz, de haladni
fogsz!
Nem
várt időjárás
Eső,
nagy meleg, hirtelen lehűlés, erős szembe, vagy oldalszél. Jó és
jól átgondolt ruházattal sokat tudsz javítani a komfort
érzeteden. És ez sokat jelent!
A
tervezett út elvétése
Már
1-2
órája
rossz irányba haladsz? Picit gáz! Mikor ezt észreveszed, megint ne
kezdj el kapkodni! Térkép kinyit, pozíció felmér! Vagy
visszafordulsz, vagy egy másik úton haladva közelíted meg az
aznapi állomásod. Viszont most jobban kell majd figyelni, mert még
egy tévedés, még jobban eltávolíthat a célodtól! Lehet, hogy a
tervezett 17
órai
érkezés helyett csak este 10-re
érsz oda, de oda fogsz érni!
Éhség,
rosszabb esetben szomjúság
2-3
napig
étel nélkül is kibírod. FOLYADÉKBÓL inkább többet vigyél.
4-5
darab
1,5-2
literes
ásványvizes palackot aránylag könnyen el lehet pakolni a
kerékpáron. Ahogy fogy, folyamatosan pótold! Ha mégis kifogytál,
akkor lassíts, és védd magad a fokozott izzadás, párologtatás
ellen!
Valószínű, hogy Magyarországon kezded a szárnyaid bontogatását, még lehet találni közkutakat, települések végén temetőt nyomós kúttal.
Nagy melegben az izotóniás ital sokat segít.
Valószínű, hogy Magyarországon kezded a szárnyaid bontogatását, még lehet találni közkutakat, települések végén temetőt nyomós kúttal.
Nagy melegben az izotóniás ital sokat segít.
Hosszan
tartó meredek kaptató
Jó
erőnlét esetén nem fog problémát jelenteni, leküzdöd, viszont
a hangulatodat rombolhatja, hogy nem fogynak a kilométerek. Most
lassan mész! Arra figyelj, hogy nagyon ne kacsázz az úton! Viszont
nézelődhetsz, meditálhatsz. Tervezheted a következő utadat,
integethetsz a téged leelőzőknek. Mikor felértél nézz körül,
és légy büszke magadra! Most jöhet a nagy gurulás! A
sebességgel, a csomagok súlyával, a fék melegedésével számolj!
Ha az erőnléted kisebb a vártnál, akkor az egész napi utad
tovább fog tartani, csak ne kapkodj! A következő napra iktass be
egy pihenőnapot, vagy rövidebb távot teljesíts.
Egészségi
probléma
A
megtett útjaink során, csupán enyhébb hasmenés volt a legnagyobb
gond. Egyszer értem haza betegen, megfázva. A hálózsákomat
választottam ki rosszul. Megizzadtam benne és kitakaróztam,
illetve egy rosszul sikerült nap miatt voltam ideges. E két dolog
megtette a hatását, összeadódott, így leterített a betegség.
Túl idegesítettem magamat, amit nem kellett volna. Tanulság!
Próbálj meg nem idegeskedni! Meg lehet tanulni! Otthon kezd el
ennek a megtanulását!
Baleset
Figyelj
magadra és a környezetedre. Ne kapkodj. Próbálj meg előre
gondolkodni. Próbálj meg a másik kerékpáros, autós fejével
gondolkodni, legalább pár pillanatig. Figyeld az időjárás
változásait. Inkább többször állj meg feleslegesen és nézz
körül. Azokat a kockázati tényezőket, melyeknek Te is aktív
résztvevője vagy, illetve lehetnél, próbáld tudatosan
csökkenteni. Ezt a társadtól, társaidtól is várd el! Ezzel már
jelentősen csökkentetted a baleset lehetőségeit.
DE!!!
Elsősegély
felszerelés legyen nálad, és néhány alapvető gyógyszer!
Jó,
ha van mobil telefon nálad, és az adott ország mentő, rendőrség,
tűzoltóság száma be van programozva.
FONTOS!
Indulás
előtt kössél baleset biztosítást! Külföldi utad előtt, kérd
ki az EURÓPAI EGÉSZSÉDBIZTOSÍTÁSI KÁRTYÁT!
Most
egy érdekes helyzet alakult ki. A szellemi felkészülésről vártad
a szuper tanácsokat, és érzésed szerint nem azt kaptad. Jól
jegyezd meg! A gondolatunk irányítja tetteinket. Abban az esetben,
ha végig gondolod, hogy mit fogsz tenni:
- technikai probléma
- erőnléti probléma
- nem várt időjárás
- a tervezett út elvétése
- éhség, rosszabb esetben szomjúság
- hosszan tartó meredek kaptató
- egészségi probléma
- baleset
- hiányos felszerelés, stb.
esetén
és a válaszokat is megadod magadnak, máris szellemileg készülsz
az útra. Ezt a „játékot” többször is vezesd végig magadban
és ha tényleg bekövetkezik valamilyen nem várt esemény, sokkal
nyugodtabban tudod kezelni azt, és jobb döntéseket tudsz hozni.
Főleg akkor lehet erre nagy szükséged, ha egyedül vágsz neki a
NAGY UTADNAK!
Járj
nyitott szemmel, és a hétköznapi életben szembe jövő gondokat
is elemezd, keress rájuk jó megoldást!
1
napos
túrára is érdemes felkészülni, hosszabbra még inkább.
Mi
a különbség a 2-3 napos túra és a 10-20 napos, vagy annál
hosszabb túra között?
Válasz:
A kerékpáron töltött órák száma + a láncterhelés!
Nincs
szükség sokkal nagyobb felszerelésre!
Fizikai
felkészülés!
Ha
már tudod, hogy mikorra tervezed az indulást, és az utat nem úgy
akarod megtenni, hogy nagyon kimerítő legyen, akkor érdemes
fizikailag és lelkileg is felkészülni. A fizikai felkészülés a
lelkedet is megedzi, de a szellemi felkészülésre érdemes külön
is odafigyelni. Az életkor egy meghatározó tényező, de nem
minden.
Felkészülés
19-35 éves kor között:
19-35
éves
kor között a szervezet nagyon gyorsan tud regenerálódni!
Átlagos
életmód mellett az indulás előtt két hónappal kezdjük el a
felkészülést. Lehetőség szerint próbáljunk meg eleinte napi
5-10
kilométert
kerékpározni.
1 hét
múlva emeljük fel az adagot 20-25
kilométerre.
Sík terepen, ez 1
órát
vesz el a napi időnkből. 3-4
hét
múlva emeljük a távolságot a duplájára.
Lehetőség
szerint az első hónap után a hétvégén próbáljunk megtenni 1-1
nagyobb
távot. Nyugodtan kitűzhetünk magunk elé 80-100
kilométeres
utakat. Ebben az esetben már mentálisan is könnyebb így
felkészülni a többnapos útra. Egy-egy keményebb hétvégi
tekerés után tarthatunk rövidebb szünetet (1-2
nap),
hogy az izmok jobban tudjanak megújulni.
Ez
egy nagyon könnyen teljesíthető edzés!
FONTOS!
Ha ez az első utad batyuval, akkor az indulás előtt pár nappal
már pakold össze a felszerelésedet, málházd fel a bicódat és
tegyél meg pár kilométert, hogy szokd a csomagok súlyát, és a
kerékpárod viselkedését!
Felkészülés
35-50 éves kor között:
A
fent említett felkészülés nyugodtan alkalmazható avval a
különbséggel, hogy az indulás előtt már 3 hónappal kezdjük el
az edzést.
50
éven felülieknek nem tudok tanácsot adni, még nem vagyok 50 éves,
csak majdnem! A legjobb tanács talán az, mozogj még többet!
Többet, mint egy mai 20 éves!
Azok,
akik rendszeresen futnak, úsznak, túráznak, sokkal könnyebben
fognak alkalmazkodni ahhoz a láncterheléshez, ami egy ilyen
kerékpáros túra során vár rájuk, de a feneküket nekik is hozzá
kell szoktatniuk a kerékpár üléséhez.
Mivel
kerékpártúráról van szó, így szerintem nem elegendő az egyéb
edzés! A fenék izmokat, ülőgumókat is szoktatni kell a
nyereghez, hisz a túránk során jöhet olyan nap is, mikor 8
órán át, vagy még
hosszabb időn keresztül is ülni, és tekerni kell a kerékpáron!
Példa:10
órakor
indultunk, este 8-ra
találtunk szállást. Körülbelül 6-7
órát
töltöttünk a nyeregben. Másnap szintén 10
órakor
indultunk, viszont csak éjjel 11-kor
találtunk szállást! Körülbelül 9-10
órát
ültünk a drótszamarainkon. Ha már az első napon kikészül a
hátsófertályunk, akkor másnap nagyon durva lenne ismét ennyit
menni! Erre is érdemes felkészülni!
2014 óta fekvőkerékpárral, rekuval bringázom. Számomra nagyon jó döntésnek
bizonyult a váltás, sokkal kényelmesebb mint a hagyományos.
2014 óta fekvőkerékpárral, rekuval bringázom. Számomra nagyon jó döntésnek
bizonyult a váltás, sokkal kényelmesebb mint a hagyományos.
Ha
a maratoni távot akarod lefutni, akkor sokat fuss! Ha kerékpártúrára
készülsz, akkor sokat kerékpározz!
Természetesen
kiegészítő sportot végezhetsz, erről nem akarok senkit sem
lebeszélni. Sőt ajánlom is! Egy szervezet mely fizikailag
folyamatosan terhelve van, nagyon ellenállóvá válik. A
szélsőséges körülményeket is sokkal jobban elviseli.
Szellemileg is jobban terhelhető!
Amennyiben
rendszeresen sportolsz és kerékpártúrára szeretnél menni, nem
szükséges a bevált edzéstervet félretenni. Ha az idődbe
belefér, a kiírt napi távot is lenyomhatod a bicóval, csak
elegendő energiát, fehérjét, vitamint, ásványi anyagot, és
pihenést biztosíts a szervezetednek! Ezt Te látod!
Ha
mégis túl sok a fizikai megterhelés, akkor kiég a szervezeted.
Pihenj pár napot és a megszokott edzéstervedet fogd rövidebbre,
hisz most a kerékpártúrára történő felkészülésed a
fontosabb. Mikor hazaértél visszatérhetsz a megszokott
kerékvágásba!
Ne
a túra során nyalogassuk sebeinket! Ne most töltsük alvással az
időt! Élvezzük az életet, a szabadságot, a gondtalanságot!
Persze az út végére kimerülhetsz teljesen. Nem baj! Majd otthon,
a megszokott környezetben pihenhetsz megint!
Az
út felénél kidőlsz, mert nem készültél fel rendesen? Jó az?
Szívesen mennél éjszaka fürödni, bulizni, többiekkel várost
nézni, de nincs erőd hozzá. Jó az? Inkább készülj fel alaposan
és az út során meríts nagykanállal az életből! Én ezt
tanácsolom! Természetesen csak ÉSSZEL!
Mikor
fáradtan hazaértél pihensz pár napot, elkezded az edzéseidet és
hamarosan olyan kondiban leszel, mint a kerékpártúrád előtt.
Mit
tanácsolhatok még? Próbáld magad olyan formában tartani, hogyha
egyik napról a másikra kéne elmenned valahova túrázni, nyugodtan
megtehesd!
A
fokozott fizikai terheléshez hozzátartozik a megfelelő étkezés.
Ez legalább annyira fontos, mint a pihenés.
Mit
egyek a kerékpártúrára történő felkészülés során?
Olyan
ételeket fogyassz, amiket amúgy is javasolnak az egészséges
élethez, és szeretsz is. Annak nem sok értelme van, hogy olyan
ételt préselsz az arcodba, amit legszívesebben kiköpnél. Lassan
felszívódó szénhidrátban, fehérjében, vitaminban, ásványi
anyagban, rostokban gazdag ételeket válassz!
Teljes kiéhezés ellen jó a csokoládé, olajos magvak, fehérje szelet, vagy energiaszelet. Ez utóbbi az internet segítségével otthon is könnyen elkészíthető.
Teljes kiéhezés ellen jó a csokoládé, olajos magvak, fehérje szelet, vagy energiaszelet. Ez utóbbi az internet segítségével otthon is könnyen elkészíthető.
Mit
igyak a kerékpártúrára történő felkészülés során?
Az
ásványvíz nagyon jó! Ha javasolhatok valamit, a szénsavas
italokat próbáld elkerülni. Készíts magadnak izotóniás italt.
Én a következőt csinálom:
100%-os
rostos italt fele-fele arányban keverek ásványvízzel, és teszek
bele tengeri sót.
Ezt
viszem magammal az edzésre.
Mennyit
pihenjek a kerékpártúrára történő felkészülés során?
Amennyit
csak tudsz! Alvás közben szabadul fel a legtöbb növekedési
hormon. Az izomsejtek alvás közben javítják ki az edzés során
létrejött sérüléseket.
A
felkészülés során az a cél, hogy a lehető legjobb állapotban
legyünk a túra során, így a lehető legtöbb időt tudjuk azzal
tölteni, hogy jól érezzük magunkat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése